שבת שלום אורח/ת
עכשיו בכלוב

Anything Goes

In olden days a glimpse of stocking
Was looked on as something shocking,
But now, heaven knows,
Anything Goes

- Cole Porter

תנו לי צומי, בבקשה.
לפני שבועיים. 18 באפריל 2024 בשעה 20:27

אז אנחנו יושבות בבית קפה, זה תמיד בית קפה, למה זה תמיד צריך להיות ככה? הצעתי שנצא להליכה ומה היא עונה לי? "יש לי הליכון בבית". בסדר גברת, אז תלכי עם עצמך בבית.

אז הצעתי שנחלוק קינוח, ואפילו הצעתי אופציות, ומה היא עושה? מזמינה את שניהם. מה אני אעשה עם שתי עוגות?! זאתי שום דבר לא טוב לה. על כל דבר יש לה מה להגיד. משוויצה בשכל שלה כמו שכוסיות משוויצות ברגליים היפות שלהן. "כמו של ברבי", היא אומרת. איך את מעזה לומר לי דבר כזה? מילא הייתה מדברת על ראגדי-אן, או על הכלה של צ'אקי, אתם יודעים, דמות שאפשר איכשהו להזדהות איתה. אן הייתה ג'ינג'ית, טיפאני הייתה בדרס קוד, מה ברבי אי פעם נתנה לנו? חלום בלתי מושג והדמיית אורגיה לגיל הרך?


לא יודעת מה אתכם, אבל לי בימי הטובים היו בסביבות עשרים ברביות, ורק קן אחד. למיטב זכרוני לכולם היו מלא ברביות וקן אחד. איזה מסר אתם חושבים שזה מעביר לילדות? אחרי זה מתפלאים שאנחנו מפנטזות על גנג-בנג. זה בסך הכל בא לאזן את טראומת הילדות שנגרמה מגידול על ברכי פנטזיה פוליגמית בלתי נסבלת.


אז היא רוצה קינוח עם שוקולד, או קינוח שלא יהיה מתוק מידי, כראוי לאחת ששום דבר לא טוב לה.
גם הבית שלה לא טוב לה עכשיו, כמובן. וגם הגלידה לא לטעמה. ונילית מידי. גלידה וניל היא לא אוהבת. מי לא אוהב גלידת וניל? ולהוסיף חטא על פשע, היא עוד מעזה לדבר איתי על שוקולד עם נגיעות תפוז. ואתם יודעים מה אני חושבת על שוקולד עם תפוז. בערך מה שאני חושבת על היטלר.

לא אוהבת מלחמות, ולא את החורף, וגם אנשים לא ברור אם מחבבת. אותי זה נראה שכן מחבבת, אבל אני קטנה מכדי להיות מדגם מייצג, וגם לא דוגמה לשום דבר כי אותי כולם אוהבים אז זה לא נחשב. אותי אי אפשר לא לאהוב, אני לא בת חווה ממוצעת, אני הרי מוצלחת ביותר, חכמה וטובת לב וישרה ומצחיקה ובכלל מחזיקה בכל המעלות שניתן להעלות על הדעת, אז באמת שאי אפשר לתת לה קרדיט על כך שהיא נחמדה אלי. לכו תדעו איך היא מתייחסת לאנשים שמחזיקים רק בחלק מהמידות הטובות ולא בכולן. גם המלצרית לא נחשבת - זו הרי לא בעיה להיות נחמד לאנשים שאתה לא יודע עליהם כלום. מה היא כבר יודעת על המלצרית? שהיא ברונטית? גם אני ברונטית. אולי יש לה קטע עם ברונטיות. לי יש קטע עם ג'ינג'יות, אולי בגלל זה אני ממשיכה להיפגש איתה חרף כל המרירות שהיא שופכת עלי בכל שיחה. אולי בגלל זה היא נזקקה לשתי עוגות - בשביל לאזן את כל המרירות שלה. אני מאמינה בהכרת הטוב, אני מודה על הטוב שיש ועל הטוב שהיה ושיהיה, ולא מתעכבת על מרמורים חסרי תכלית. זאת אני. בסדר, לא כולם כמוני. וגם היא לא כמוני, בהרבה דברים היא לא כמוני, תבינו לבד מה זה אומר.

"היא". בואו נקרא לה בשמה - ר'. אות בדויה. או שאינה בדויה. תחליטו אתם. הרי יש לכם שיקול דעת. אתם אנשים בוגרים. אתם יודעים לקרוא בין השורות, אתם יודעים לתפוס את הוייב, לקרוא את החדר, להרגיש את המים, לקלוט את הרמז. ואם באתם לפה אז מן הסתם אתם יודעים שאני אדם ישר ורודף צדק, שוחרת שלום ומדע ואומנויות. אז מן הסתם ברור לכם בדיוק עם מי יש לנו עסק. וגם ברור לכם מה צריך לעשות.

תודה לכם, חברים יקרים שלי, על כל הטוב. על האכפתיות הכנה ועל הכבוד וההערכה והנאמנות. על ההתחשבות ועל האלטרואיזם. על התבונה ועל חוש האחריות. תודה לכם על כל הדברים החשובים האלה. אני סומכת עליכם, לגמרי סומכת עליכם, ובטוחה שתמיד תדעו מה הדבר הנכון לעשות, ויודעת שלעולם לא תעשו שום דבר שיפגע בי. אתם הרי כאן בשבילי.

לפני חודש. 3 באפריל 2024 בשעה 3:37

 
 
No one to talk with
All by myself
No one to walk with
But I'm happy on the shelf
Ain't misbehavin'
I'm savin' my love for you
I know for certain
The one I love
I'm through with flirtin'
It's just you I'm thinkin' of
Ain't misbehavin'
I'm savin' my love for you
Like Jack Horner
In the corner
Don't go nowhere
What do I care?
Your kisses are worth waitin' for
Believe me
I don't stay out late
Don't care to go
I'm home about eight
Just me and my radio
Ain't misbehavin'
I'm savin' my love for you
Like Jack Horner
In the corner
Don't go nowhere
What do I care?
Your kisses are worth waitin' for
Believe me
I don't stay out late
Don't care to go
I'm home about eight
Just me and my radio
Ain't misbehavin'
I'm savin' my love for you
לפני חודש. 6 במרץ 2024 בשעה 5:49

בבקשה

היא לוחשת

זזה קצת קרוב יותר על הספסל

פותחת את התיק שלה

מראה את כל תכולתו

אולי קשה לראות ככה

היא מוציאה את האבנים אחת אחת

מחזיקה אותן מול האור

בבקשה 

היא אומרת

מניחה אותן בשורה 

מחכה

שקט

בבקשה, היא חוזרת

ומציבה שלטים

ורול-אפ

עם תרשים זרימה

ומסך עם מצגת

מוסיפה מוסיקה

עושה ריקוד 

שרה שיר

עמידת ידיים

בבקשה

היא חוזרת

הכל פתוח

הושט היד וגע בם

התיק ריק, היא מבטיחה

הראיתי הכל. אין סודות

בבקשה

היא הופכת

מנערת את התיק, מוצאת עוד חצץ

עוד אבן קטנה ועוד פירור

הנה האבן הקטנה האחרונה

רואים אותה

שוב מנערת את התיק

הנה הוא ריק לגמרי

הכל בחוץ

הכל מואר

הכל נגיש

הכל חינם. 

 

 

ואז היא צורחת.

לפני חודשיים. 2 במרץ 2024 בשעה 21:13

העוגה היא שקר

זה ידוע

הכתובת הייתה על הקיר

שורבטה ביד זדונה ובוטחת

וידי שלי

המושטת

עודה מושטת

שרירי כואבים

בכוחות אחרונים המשכתי להושיט

 

אני מכבסת מילים

את עצמי אני מכבסת

מה אעשה, ממילים אני עשויה

גם זה ידוע

ובכל זאת האכזבה מתגנבת

הידיעה לא עצרה את התקווה

אומרים שהיא מתה אחרונה

 

בסיפור על פנדורה התקווה היא פיה טובה

בואו נודה על האמת

התקווה היא מניאקית

היא מרימה אותך ונושאת אותך באוויר

היא שמביאה אותך אל מעל לבור 

ואז שומטת

 

את מבטיחה לעצמך לזכור הפעם

העוגה היא שקר

העוגה היפה, הנוצצת, כמה תשוקה היא מעוררת

הפה נמלא בריר

גם העיניים

הראיה מיטשטשת

את שוכחת מהר

אי אפשר שלא

התקווה היא מניאקית

את שפוטה שלה, היא יודעת

איתה את חלשה ונזקקת

ובלעדיה אין כלום

חושך, רִיק, אבדון

אז את רצה אחריה

שועטת בביטחון אל התהום

הנה את למטה

בוהה אל הקיר 

כתוב עליו, בבירור, ממזמן

תמיד ידעת 

 

העוגה שלי היא הטובה בעולם

זה מצחיק כי זה אמיתי

תמיד הייתה לי עוגה

תמיד אהבתי עוגה

העוגה תמיד הייתה שם בשבילי

רק השקר 

אתם מבינים, זו לא אשמת העוגה

העוגה נהדרת

רק השקר, הוא הנבל האמיתי

אילו רק לא היה השקר 

אז לרגע

אולי

משהו

קמצוץ

פירור

רסיס

אולי היינו יכולים לרגע

לגעת במשהו אמיתי. 

 

 

לפני חודשיים. 13 בפברואר 2024 בשעה 16:28

רוחות מלחמה מתדפקות בחלון

צלילן כמו ברד, חד וקר 

מקימות שאון, מאיימות באון

הן בחוץ, הן בחוץ, רואים


רוחות מלחמה מנשבות ממרחק

בצמרות, בגגות, עננים

מותירות עקבות על שדות, על גנים 

הן רחוק, הן רחוק, רואים


רוחות מלחמה פורעות את הרחוב

מסחררות עלי שלכת, אשפה

מפילות עמודים של חשמל, של חופה

יש לי מעיל

לא נפצעתי

רואים


רוחות מלחמה התנשבו להן הלאה

ממהרות על זרי הדפנה

את השברים שאספתי בידיים פצועות 

ניסיתי למכור 

רציתי לחם

רציתי מים

מכרתי את הדם שנוטף מידי

גם את המעיל ניסיתי למכור 

הוא הציל אותי פעם

"אני לא אציל אותך", אמר הזקן בשוק 

"והמעיל המכוער שלך לא שווה כלום". 


את הדם דווקא רצו

קיבלתי כוס מלאה תמורתו

שתיתי מהר

היא כבר לא מלאה

הדם עדיין אצלם

לפני 4 חודשים. 27 בדצמבר 2023 בשעה 10:37

כולם מדברים על התמסרות ונראה לי שעבור חצי מהם, זיון בתחת זה הכי הרבה התמסרות שהם אי פעם ראו. 

זה שיח של גיל 20. גם אני בגיל 20 לא הבנתי מה זה התמסרות בכלל. חשבתי שזה קשור לנכונות לפשק רגליים ולתת לאיש להיכנס. זה קצת מטורף כשחושבים על זה, לא? כשחושבים על מה שנדרש מאשה בשביל להזדיין בתנוחה מסורתית - אשכרה לתת למישהו להיכנס לתוך הגוף שלה. מדהים שאנחנו מסכימות בכלל. טוב, אולי לא כזה מדהים - להזדיין זה נעים מאד. אבל הסיכון! כמה אמון צריך לתת בבן אדם לפני שנותנים לו ליטרלי להיכנס לתוך הגוף שלי? ואולי זה דומה למידת האמון שצריך בשביל להכניס את איבר המין שלך לתוך פה של אדם אחר. אפילו אצבע אני מהססת להכניס לפה זר. יש שם שיניים! ובכל זאת כמעט כל גבר בעולם שש לתחוב את איברו לכל פה שיזמין אותו, כמעט בלי לחשוב פעמיים. הם עשויים להסס משיקולי מוסר או כדאיות, אבל לא זכור לי שראיתי מישהו מהסס כי הפה הזה שייך לאשה זרה שמי יודע מה הכוונות שלה ומה יקרה לאיבר היקר שלי בפה שלה. מישהו חושב על זה בכלל? אין לי מושג. נשים חושבות על דברים כאלה כל הזמן. אנחנו תמיד צריכות להסתכן בשביל העונג שלנו. וזה עוד בימינו, תחשבו על ימי הביניים - אשה שרוצה להזדיין מסתכנת לא רק בתקיפה מינית אלא גם בגילוי ונידוי חברתי, שלא לדבר על הריון לא רצוי שפעם היה עוד יותר מסוכן ממה שהוא היום. ובכל זאת נשים ניהלו רומנים, חרף הסיכון העצום. מה שאנשים לא יעשו בשביל עונג. זה קצת מקסים. יש רגעים בהם האנושות מקסימה אותי דווקא בכמה שהיא מטופשת. לא, לא מטופשת. איך לומר... בסיסית? יש משהו מאד חמוד באיך שאנחנו מוכנים לעשות הכל בשביל עונג. זה איכשהו מאשר לי שבכולנו יש את הפוטנציאל להיות טובים. להתמקד במה שנעים ולא במה שרע. לסכן את הבריאות והמעמד החברתי ואת החיים עצמם, בשביל עונג. מה זה אומר על דבר, כל דבר, אם אנשים מוכנים לסכן את חייהם בשבילו? נכון מאד - שהם מרגישים שזה הדבר הכי חשוב בחיים. כן, לא סתם חשוב אלא הכי חשוב, או אחד ההכי חשובים - יותר חשוב מהישרדות. מה כבר יכול להיות יותר חשוב מהישרדות? מה יותר חשוב מאשר להישאר בחיים בכל מחיר? אנשים מוכנים למות בשביל מטרות נעלות. זה יפה בעיני, שעונג הוא מטרה נעלה. הרבה אנשים לא אוהבים להודות בזה, אבל אם אנשים מוכנים למות בשביל זה - כנראה שיש בזה משהו משמעותי, משהו שחשוב לעצם קיומנו. 

 

אז התמסרות לעונג זה יפה, וזה טוב, אבל המילה הזאת כבר לא נשמעת לי כמו שנשמעה לי אז, כשכתבתי (בכלוב!) על התמסרות בנימה מאד מאד רומנטית. גם זה התיישן בשבילי - פעם חיבבתי רומנטיקה, כסוגה. היום היא קצת מרתיעה אותי. אני לא גזענית ויש לי כבוד לכל סגנונות הכתיבה, אבל נדמה לי שמלכתחילה מה שאהבתי בה היה הקסם הילדותי, האגדי, הפשוט - שהיום ממרום שנותי כבר קשה לי להנות ממנו. כמו אגדה לילדים - זה נחמד, לפעמים מאד נעים, אני נהנית לצלול לעולם פשוט יותר, אבל זה בבחינת אתנחתא קומית, לא ספרות יפה שתספק אותי בפני עצמה. 

 

היום מצחיק אותי לחשוב על איך שפעם חשבתי על התמסרות. כלומר, הצחיק. היה לי איזה רעיון בראש לפני רבע שעה. אבל מאז שהתחלתי לכתוב אני חושבת על זה ומבינה שזה לא שהכל היה שטויות, פשוט לא מיסגרתי את זה היטב. כתבתי על התמסרות לבן הזוג שלי. אבל מה שבעצם דיברתי עליו היה התמסרות לעונג, או התמסרות לסיטואציה, או לתפקיד. אז בעצם אני עדיין עומדת מאחורי מה שכתבתי בזמנו, רק שהיום אני יותר נחרצת שההתמסרות שלי הייתה לאירוע, לא לאדם הספציפי שהיה איתי שם. כן הייתי צריכה להרגיש כלפיו הרבה אמון והרבה אכפתיות, אז זה מתערבב. 

ועכשיו אני חושבת שאולי זה מסביר לי קצת את הנשלטותים שיודעים לשרת שני אדונים - זה תמיד נראה לי מוזר, איך אפשר לתת את אותה סמכות לשני אנשים שונים, איך אפשר להתמסר לשני כיוונים. אבל עכשיו אני חושבת - אולי בזה העניין? מתמסרים לסיטואציה? טוב, מה אני מקשקשת על מה שאני לא מבינה בו אפילו קצת. 

נחזור להתעסקות בסמנטיקה. שם אני על קרקע יציבה. 

 

אז מהי התמסרות? כשמתמסרים לאדם, מה זה אומר? שעושים מה שהוא אומר? כן, לפעמים. גם זו דרך. 

העניין הוא שאחרי שרואים התמסרות גרנדיוזית, יותר קשה להעריך את הסמלית. נגיד, כשאמא שלי חלתה ואבא שלי טיפל בה 24/7 במשך שלוש שנים רצופות, בלי הפסקות ובלי תלונות - זו רמת התמסרות שנראית לי הרבה יותר גבוהה מאשר להיות מובלת ברצועה ברחוב. זה מגוחך להשוות, מדובר פשוט בז'אנרים שונים, אבל עדיין נשארה לי איזו תחושה שאחרי שראיתי רמה כזאת של מסירות, כל שאר הדברים בחיים כבר נראים לי קטנים ולא חשובים. 

 

כשהחבר החדש שלי, שהיום הוא בעלי, הציב גבול שהוא לא מוכן שאקשור אותו - התבעסתי נורא. קודם כל כי אני רוצה לקשור ואיך אני אמורה להנות מהחיים אם לא נותנים לי. אבל גם - לכל הגבולות שלו היה מכנה משותף - הוא פשוט שונא לאבד שליטה. חשבתי לעצמי, במוח הצעיר והתמים שלי - איך אני ארגיש את ההתמסרות שלך אם אתה לא מסוגל להעביר שליטה. 

אחרי בערך שנה ביחד - אני חליתי. לא ציפיתי ממנו לטפל בי ולא ביקשתי. המלצתי לו לעזוב אותי. בכנות הייתי ממליצה את אותו הדבר לכל ידיד שלי. לא היה מובטח שאחלים, כן היה מובטח שזה יקח הרבה זמן, ולא חשבתי שהוא צריך לכלות את ימיו בטיפוס סיזיפי לעבר מטרה אבודה. אבל הוא נשאר. עד היום לא ממש ברור לי מה הוא חשב לעצמו. שאלתי, התשובות שלו לא לגמרי מובנות לי. הן קצרות, לקוניות. קשה לי להבין ככה. הוא החזיק לי את היד בעודי חוצה גיהנום. מאיפה היה לו כח? 

אחרי זה, "לא מוכן להיקשר בשבילי" כבר נשמע מגוחך. אני עדיין רוצה לקשור אותו, מעצם זה שאני נמשכת אליו, אני תמיד אפנטז על איך שהוא ייראה עם חבלים מהודקים סביב הגוף שלו, אבל הרעיון התרוקן ממשמעות - אני כבר לא צריכה לראות את זה בשביל לקבל איזה אישור לזה שאין גבולות בינינו. הוא לא מוכן שאקשור אותו בשביל העונג, כי זה לא עונג בשבילו, אבל האם הוא מוכן לעשות דברים שלא נעימים לו ואף קשים לו ואף כאלה שגורמים סבל, בשביל שלי יהיה טוב? אני כבר יודעת שכן. 

ואחרי שמקבלים הוכחות בשטח, האקט הסמלי הופך לחסר משמעות והצורך להשתמש בו כהוכחה מתחיל להרגיש ילדותי או ריק.  

 

אז מהי התמסרות?

 

לא יודעת, אין לי חשק לפתוח מילון כרגע ואין לי חשק לצאת מפה עם הגדרה. יש התמסרות לחוויה, יש התמסרות לאדם, יש התמסרות לרעיון. יש כל מיני. אפשר לדבר עליה בכל מיני הקשרים. בהקשר של בדס"מ אפשר לעשות מטעמים מהמילה הזו. 

אני רוצה להרגיש שבעלי כולו שלי ושמותר לי הכל ושהוא מוכן לעשות הכל בשבילי. כשהיינו בני עשרים וחמש אולי הייתי צריכה את הכאב שלו בשביל להרגיש ככה. ועכשיו זה מצחיק. הוא מוכן לתת את פת הלחם האחרונה, ואני מדברת על קצת כאב? כאב זה כלום. 

 

אני כבר לא רוצה הוכחות. כבר לא צריכה שיוכיח לי שום דבר, כבר לא צריכה שיעשה משהו להגדיל את האמון שלי בו וכבר לא צריכה שיראה לי כמה רחוק הוא מוכן ללכת. 

אז מה נשאר לי לרצות ממנו?

 

עונג.

אחרי שמנקים את כל הרעש, זה מה שנשאר, לא? 

עונג. זה כל מה שאני רוצה ממנו. החיים עצמם. 

תהיה העונג שלי. 

וכל השאר לא משנה בכלל. נעבור יחד, יבוא מה שיבוא, אנחנו כבר לא מקווים לזה וכבר לא מאמינים בזה אלא פשוט יודעים. ואחרי שמנקים את כל הרעש, כל מה שנשאר בחיים האלה הוא העונג הפשוט, האהוב, הרגיל, הזול. 

כל מה שיש זה להיות טובים זה לזה, וכל השאר זה רעש. 

 

היי, תראו כמה כתבתי בלי להזכיר את המלחמה.

 

רגע אחרי שכתבתי את המשפט האחרון, המשכתי לעוד שלוש פסקאות על המלחמה. מחקתי אותן. כלומר, העברתי לטיוטה אחרת. אני לא רוצה שזה יהיה פוסט על מלחמה. קשה לי לעצור בעצמי, כי הכל בעצם עוסק בזה, היא מתחת לפני השטח בכל שורה, יש רווחים בהם אפשר לראות אותה מבצבצת. הכל איכשהו מתחבר. 

אבל אני באמת רוצה לסיים במשהו שלא קשור למלחמה. לא יודעת אם יכולה. אז הנה מה שיש לי: תהיו טובים זה לזה. זה כל מה שיש לנו. אחרי שמתפוגגים הסמלים, והאידאות הלא-מושגות, והרעיונות השאפתניים - מה כבר נשאר? אנשים מוסרים את נפשותיהם על רעיונות. תמיד. זה יקרה כך או אחרת, אם נרצה ואם לא, אם ננסה לעצור את זה ואם לא. אז לפחות שהרעיון יהיה כזה ששווה למות בשבילו. או לפחות להתאמץ. היי, דבר ששווה למות למענו - בוודאי ששווה להתאמץ למענו. 

 

זוכרים שהיו חתימות בכלוב? שלי הייתה - Be excellent to each other. 

אני אשכרה מאמינה בזה. ואני מאמינה בזיונים. באמת מאמינה שזיונים הם הפתרון. לא יודעת להגדיר את הבעיה, ובכל זאת מאמינה שזיונים הם הפתרון. 

גם זה רעיון שאפשר להתמסר אליו. 

 

ולטובת הקורא התמים שהגיע עד כאן וכל הדבר הזה כבד לו ומעוניין בסיומת קלילה יותר, להלן קישורים ליוטוב. ולמקרה שזה לא מובן מאליו - זוט עני. אני הקורא הזה. 

 

*הקטע הרלוונטי הוא בין 1:40-2:20, ושמתי קישור שאמור לקחת אותך ישר ל-1:40, אבל בכלוב זה לא עובד משום מה. 
לפני 4 חודשים. 25 בדצמבר 2023 בשעה 15:20

אזהרת תוכן - זה לא פוסט על בדס"מ :)

 

ביקרתי היום במשרד ממשלתי בשביל להגיש איזה טופס. אפשר להגיש גם באינטרנט, אבל היו לי שאלות אז באתי. נדלג על תיאורי הבלאגן שכולם בטח כבר מכירים והמעבר מנציג לנציג ונגיע לתחנה האחרונה - דלפק המודיעין, צמוד לכניסה, עוד לפני הבידוק הבטחוני. לכתחילה לא ניגשתי אליו כי היה לי תור לפגישה במשרד. בדרך אליו עוד נאלצתי להסתובב במסדרונות ולעבור מחדר לחדר - האווירה מנומנמת והעובדים מתנועעים באיטיות, כאילו שאין להם במה למלא את היום. 

מפה לשם זאת שהתור אליה לא יודעת לעזור לי ושולחת אותי למודיעין. ושם אני מוצאת אשה חדה, זריזה, אכפתית, בקיאה, אדיבה, שנותנת שירות בו זמנית לשלושה אנשים שונים ולכל אחד מהם בסבלנות וביעילות. האיש שעומד לפני בתור מתאר איזו בעיה שיש לו עם אישור הנכות שלו - הוא מגמגם, תוקע "כן" ו"לא" במקומות לא מתאימים, קוטע את עצמו ואומר דברים סותרים, לא הצלחתי להבין מה הוא רוצה בכלל אבל היא עונה לו כאילו שהסביר את עצמו היטב, מבינה מהר במה מדובר ומסבירה לו בנועם מה לעשות הלאה. 

גם לי היא עוזרת מהר והיטב. 

בסוף האינטרקציה אני מודה לה ושואלת לשמה, ואומרת לה שהיא מאד עזרה לי ושאני מעריכה את זה ושנהניתי מחוויית התקשורת איתה בפער גדול מכל גורם אחר במשרד. נראה שהיא לא מעריכה את זה ולא מוחמאת. הבעת הפנים שלה אומרת "כן, אומרים לי את זה הרבה" ופתאום נראית עייפה.

אני חושבת על המסדרון השקט בקומה מעל, על האיפור המקצועי של מי שקיבלה אותי באחד החדרים, על הבוטוקס שבשפתיים שלה (או הבעיה הרפואית שלה, קשה לומר), על השיחה הפרטית שהיא ניהלה בנחת בטלפון בזמן שאני יושבת בכיסא מולה, על מכונת התורים שלא תקינה כבר זמן מה ובכל זאת האנשים במשרדים ממשיכים לדרוש מהמבקרים לגשת אליה, על האיש שנתן לכולנו באקראי פתקים עם מספרים מבלי להתעניין בזהותנו או במועד התור שלנו, והשקט, השקט המוזר, ההיעדר של הזמזום הנעים והרך שיש במשרדים בשעות העבודה, הצליל הלא-מוגדר של הרבה אנשים העוסקים בענייניהם במרחב משותף. אני מכירה את הזמזום הזה, אני אוהבת אותו. הוא לא היה שם היום. הוא היה בדלפק המודיעין, עולה מהאנשים שעומדים לצד הדלפק וממלאים טפסים, יד אחת על העט ויד שניה אוחזת בילד המשועמם. אין שם כיסאות, כמובן. 

אני חושבת על א' מהמודיעין ותוהה אם אולי היא היחידה בכל הבניין שבאמת עובדת, וחושבת שגם היא בטח מרגישה ככה, ואולי חושבת לעצמה - כמו בשיר ההוא - אתם קוראים לי אלופה, אני רק מנסה לעבוד. במקום מחמאות, תביאו לי איזו עוזרת. או לפחות עמדת עבודה שיושבים בה. 

 

אני נזכרת בקריקטורה ישנה, איור של אתר עבודה כלשהו - מכרה, עבודות ביוב, תיקון כביש, משהו כזה. בלב הציור נמצא פועל אחד שמבצע בפועל את העבודה, וסביבו עומדת חבורה גדולה של "מנהלים" שנותנים הוראות ולוקחים קרדיט. 

 

לא תכננתי להכניס לפוסט הזה עוד נושאים. רציתי לכתוב רק על המבט העייף שלה, על התסכול שבטח עוררתי בה עם המחמאה המעליבה שלי. אך עכשיו בעודי כותבת אני נזכרת באיזה שיר שקראתי אתמול, על החייל הפשוט שעושה הכל בזמן שמי שהחליט לשלוח אותו יושב לו במשרד הממוזג שלו ומקבל החלטות ששולחות אנשים ישרים למוות או עבודה. זה בכל מקום, אה? יש אנשים ישרים שעושים מה שצריך, ויש מנהיגים מושחתים שדואגים לעצמם, ולפעמים, לפעמים, מתמזל מזלנו ונמצא יחיד סגולה שמוכן להיות גם אדם ישר ופשוט וגם מנהיג - לזה פיללנו, לזה ייחלנו, בשביל זה ייסדנו דמוקרטיה, זו הייתה התוכנית. 

 

אולי גם למלוכה הייתה תוכנית. יש כל מיני נרטיבים שאפשר להצמיד לשלטון מלוכני. אחד הנרטיבים גורס שמשפחת המלוכה מקדישה את עצמה לשליחות. האנשים האלה לא חופשיים ולא צריכים להרגיש חופשיים, הם משרתי העם, הם אחראים לשלומו, התפקיד נכפה עליהם ומצופה מהם לקבל את גורלם בהכנעה. המלך נולד להיות מלך, ומילדות מחנכים אותו בהתאם. הוא עובר חפיפה ארוכה אצל אביו וכל ימיו מוקדשים לעבודה עצמית שתהפוך אותו לראוי לתפקידו. מה שעובר מאב לבן משתמר יותר טוב מכל ידע אקדמי. מה שאבות מנחילים לבנים נשאר עמוק בתוכם. אם האבות מנחילים יושר ואחריות, כך גם הבנים, וכך יש לנו שושלת מלוכה שמשמרת את הערכים שמטיבים עם העם. סבבה? לא סבבה כי המציאות לא בדיוק עובדת ככה. יש הרבה פגמים בשיטה - נראה לי מיותר לפרט, כולנו מכירים את בעיית הרצח ובעיית הכישורים המולדים וכל זה, קיצר ברור שלא כל מלך הוא מלך מוצלח, והאם אפשרי להזיז מלך מתפקידו שלא באמצעות רצח? לא יודעת. וגם ידוע שהכח משחית, ואחרי חיים שלמים שבהם כולם עושים כל מה שאתה אומר ומפחדים לומר לך כשאתה טועה, קשה לשמור על פרופורציות ושכל ישר. טוב, מה נכנסתי לזה עכשיו? כולם יודעים על החסרונות הרבים של שלטון מלוכני, לומדים על זה בבית הספר. אבל באידאה, בתיאוריה, בפנטזיה - יש משהו מאד מושך במחשבה על מנהיג שעובר הכשרה של שנים וחינוך לאלטרואיזם לפני שהוא נכנס לתפקיד. 

מה שקורה במציאות זה פשוט שאנשים מרמים. או לא מבינים. או מעדיפים אינטרס פרטי על ציבורי. זה פשוט קורה, כמו מעצמו. זה קרה לרומנובים ואז גם לבולשביקים שהרגו אותם. זה קרה לקומוניסטים וזה קרה לקפיטליסטים. "חוות החיות" מסביר את זה יפה - מתחילים בכוונות טובות ומסיימים בחזירות. אולי זה לא משנה באיזו שיטה הולכים - אם יש מנהל טוב אז יהיה טוב ואם יש מנהל גרוע אז יהיה גרוע. 

 

וא' מהמודיעין היא בוקסר הסוס, שעושה כמיטב יכלתו, אבל מה הוא כבר יכול לבד. 

 

בכל פעם שאני אומרת "מה הוא כבר יכול לבד" אני נזכרת בשיר האהוב מבית אבא ואמא, של המשורר האהוב עלי ועל אבא ועל סבתא, בכל פעם שאני חושבת על השורה הזאת אני מדקלמת את כל השיר, בקול רם אם אני בחברת דוברי רוסית ובלב אם לא. וכשאבא שלי ואני כואבים את הגעגועים לאמא אנחנו מדקלמים אותו ביחד ולכמה רגעים מרגישים קצת פחות לבד. ומדברים על כמה שאקודז'ווה מדהים ומתענגים על התחושה שמישהו בעולם הזה מבין אותנו. כמה שזה נוגע ללב, כשמשורר מצליח במילים בודדות להקיף את העולם. 

Настоящих людей так немного
Все вы врете, что век их настал
Подсчитайте и честно и строго
Сколько будет на каждый квартал

Настоящих людей очень мало
На планету - совсем ерунда
А на Россию одна моя мама
Только что она может одна?


אנשים אמיתיים אינם רבים 
מה זה תשקרו, שהחל עידנם
סיפרו נא, בכנות וקפדנות 
כמה יהיו לכל דונם

אנשים אמיתיים הם מעטים מאד
לתבל כולה קומץ בלבד 
על כל רוסיה - רק אמא שלי 
אבל מה היא כבר יכולה לבד? 

 

ואז בחדשות שוב אומרים שהותר לפרסום. 

לפני 5 חודשים. 26 בנובמבר 2023 בשעה 13:52

לרגל המצב, זה בהמשך לפעם הקודמת בה כתבתי על פיגועים באוטובוסים. 

סתם, לא. 

רפרפתי קצת לראות מה כתבתי לאחרונה ושמתי לב שבאמצע ספטמבר כתבתי פוסט בשם "על הטרור", ואני חייבת לומר לכם, כשקוראים אותו היום זה נותן וייב אחר.

 

היום בכלל לא רציתי לכתוב על פיגועים. 

היום נסעתי באוטובוס לראשונה מזה כמה חודשים, ושכחתי כמה אני אוהבת מקומות ציבוריים.

 

באחד המושבים הקדמיים ישבו שני גברים ומאחוריהם אשה. בזמן שעליתי היא בדיוק נתנה צ'פחה לכל אחד מהם. הם כעסו וקיללו. היא צעקה בחזרה. התקדמתי לאחורי האוטובוס, היה שם מקום פנוי ליד אשה נחמדה. בדרך כלל אני מעדיפה להתיישב ליד אשה נחמדה ולא במושב הזוגי הפנוי, כי תכף יעלו לאוטובוס עוד אנשים ואחד מהם יהיה בחור רחב וגבוה שנוהג לשבת בפישוק רגליים, והוא יבחר להתיישב דווקא לידי.

 

אז שלא יהיה לו צפוף ולא נעים, השארתי את המושב הזוגי פנוי. 

 

אז השלישיה מהמושב הקדמי שקועה בשיחה והאשה מתחילה לצעוק, אני לא אצטט אותה אבל אם אתם יודעים קצת רוסית תוכלו לדמיין את שטף המלל הכי מטונף שניתן להעלות על הדעת, משהו אסלי כזה, עמוק, מהפעמים האלה שבן אדם מצליח להוציא שלושה משפטים שלמים לפני שיוצאות גם מילים שמופיעות במילון. 

 

אני הייתי שקועה בספר, שמעתי קללות בקול נשי ואת המשפט "תעיף את היד שלך" אז הרמתי את הראש וראיתי שזאת החברה שלנו שצועקת על הבחור שיושב מלפניה באוטובוס, כלומר היד שלו לא עליה ולא יכולה להיות, וסביבם יושבים אנשים שבקושי הרימו עין אחת מהטלפון, והיא ממשיכה לצעוק, בשלב זה כבר נראה שהיא לא צועקת על אדם ספציפי אלא פשוט נורא רוצה לקלל בקול רם באוטובוס.

 

אפשר להבין אותה. אל תגידו לי שאף פעם לא שאלתם את עצמכם איך זה יהיה אם אצרח בקולי קולות בעודי יושבת באוטובוס. ובכן, כמו הרבה פנטזיות - אני שמחה שראיתי מישהו אחר מממש אותה וכך הבנתי שבעצם אני לא רוצה לחוות את זה בעצמי. 

 

אנשים בקושי הרימו גבה, נשבעת לכם. 

 

ואז היא הופיעה. 

 

לפניה עלה מבקר כרטיסים והיא נאלצה לעמוד מאחוריו עם מבט מיואש בעודו מתקדם לאיטו וחוסם את המעבר לכיסאות הפנויים. היו לה אוזניות אלחוטיות, אני שונאת את המכשיר הזה, זה תמיד נראה לי כאילו שיצאת מהבית עם כוונה מוצהרת ונחרצת לא לדבר עם אף אחד בדרך. היה לה שיער סגול וחולצה של בלאק סאבאת', היא כל כך צעירה, מעניין אם היא באמת אוהדת את הלהקה או שזו חולצה מפוקס. 

הפנים שלה יפים כמו חלום. 

היא יושבת לידי ואני לא שומעת בדיוק מה יש לה באוזניות אבל זה נשמע כבד אז אולי החולצה אמיתית. לך תדע. כל התלבושת שלה מגוחכת, המון פריטים אחד על השני, כולל מכנסיים ארוכים שקופלו עד אמצע השוק וגרביים ארוכים עם סנדלים. אני מתה על זה. הפנים שלה יוצאים מתוך ערימת הסמרטוטים הזאת כמו פרח שמבצבץ מתוך שברי בטון. השפתיים שלה מזכירות בובת חרסינה יקרה לאספנים.

 

בעולם אחר הייתי מנסה להתחיל איתה. אף פעם לא התחלתי עם אשה. אין לי מושג איך עושים את זה. אני גם לא אמורה לעשות את זה, אני אמורה להיות סטרייטית, ויותר חשוב - מונוגמית בזוגיות.

בסדר, זה לא שיקרה פה משהו אבל אני רוצה לדבר איתה רק בשביל שיהיה לי תירוץ לבהות בפנים האלה. לא אמרתי כלום. מה קרה לך יולי, את הרי מדברת עם כל אחד. 

 

היא יורדת אחרי שלוש תחנות ואני מרגישה כמו קלישאה של נער מתבגר.

 

השלישיה העליזה ממקודם יורדת בתחנה הבאה, התחנה הראשונה של אלנבי. אחד מהם מיד מבקש סיגריה מהומלס. אני יודעת כי הוא עושה את זה בפנטומימה. ההומלס נותן לו. הם נראים מיודדים. האשה כבר משוחחת עם אדם בחליפה. הוא מוציא ארנק. האוטובוס מתקדם. 

 

האוטובוס מתקדם! 

 

באיזה פוסט פוליטי שמסתובב בפייסבוק, כתוב - אם אתה יושב באוטובוס והנהג שיכור והאוטובוס סוטה מהכביש ומתדרדר לאיטו אל התהום, באיזה שלב אתה מחליט שהגיע הזמן להחליף את הנהג? 

 

ובכן, זה לא פוסט פוליטי (כלומר, לא יותר מהרגיל) אז כרגע לא אצהיר על מה שלדעתי הוא התשובה הנכונה לשאלה הזאת, מה שחשוב עכשיו זה שנסעתי באוטובוס, והוא לא התפוצץ, וברדיו היה שיר של איפה הילד, ועכשיו אני הולכת לאיטי על רחוב אלנבי, ולא חם פה בכלל, פאקינג אלנבי, ועדיין מגרדות לי העיניים מלבכות כל ערב מול החדשות, אבל האוטובוס היה מלא ועל המדרכה אין זבל כמעט והרמזורים פה לא מקולקלים ושלט הפרסומת הקרוב אלי עוסק בסרט קולנוע חדש ואין בו אף מילה שלא עוסקת בסרט הקולנוע. 

 

ולרגע אחד זה מרגיש כמו פעם, ונדמה לי שאפשר לנשום. 

לפני 6 חודשים. 3 בנובמבר 2023 בשעה 15:03

מלחמה בחוץ ומלחמה בפנים. 

 

בשבעה באוקטובר התנפצה לה לרסיסים תחושת המוגנות. התחושה הנעימה הזאת שכולנו מרגישים כשאנחנו נרדמים בלילה - התחושה שהבוקר יגיע והשמש תזרח ואנחנו נתעורר והעולם יהיה פחות או יותר כפי שהשארנו אותו אמש. שדברים שראינו רק בסרטים - לא הולכים לקרות לנו. התחושה שהעולם פחות או יותר מובן לי ושאני עושה את הפעולות הבסיסיות שנועדו למנוע ממני וממשפחתי הקרובה מוות מפתיע בייסורים. שמותר לישון. לא חייבים כל הזמן לעמוד על המשמר. אפשר לישון, אפשר לחלום, אפשר לחוות אורגזמה. 

התפוצצה. 

האכזבה העמוקה מכל האנשים שידעתי לא לצפות מהם להרבה ובכל זאת ציפיתי למשהו, האכזבה כואבת, מתישה, מייאשת. 

 

ותחושת המוגנות התפוצצה גם בפנים. כי השמיים נפלו וכל מה שהיה מובן מאליו כבר לא מובן מאליו. הרגשתי שיש לי עוגנים בחיים, אנשים שאני יכולה לסמוך עליהם, אבל לך תדע. זה שאני חושבת ומרגישה דברים לא אומר שזה משקף את המציאות. לפעמים את מרגישה שהחיים שלך די בסדר ואז פתאום בום, הפתעה, הכל רקוב. 

 

החיים שלי לא רקובים. אני אומרת את זה לטובת מי שזה הפוסט הראשון שלי שהוא קורא ועשוי להרגיש צורך לשלוח לי בפרטי "האם את בזוגיות מתעללת". אני לא, תודה. בכל פעם שאני כותבת פה משהו שקשור לתחושות שליליות כלשהן, מגיעה הודעה לפרטי מקורא מודאג שחשוב לו לומר לי שהוא פה בשבילי. אז לקורא הזה, שטוב הלב והנדיבות נשפכים ממנו ללא הכרה, חשוב לי להרגיע ולומר - אל תדאג ידידי, החיים שלי לא רקובים ולא מרקיבים ואין פה חומר לציידי נבלות. 

 

אבל התחושה הזאת, של שבר. אמיתות בסיסיות התגלו כאשליות. עוגנים התגלו כעלה נידף. הבטחות התגלו כשקרים. 

זה מטלטל את כולי. ומשפיע במקומות פרטיים לגמרי. 

 

אני לא מקשיבה לראיונות עם משפחות חטופים, ולא קוראת פוסטים שמתארים את הזוועות, ולא צופה בסרטונים כלשהם, בכלל. שולחים לי הודעה, אני רואה שזה קובץ וידאו, פשוט לא פותחת. לא כי אסקפיזם. לא כי אני מנסה לחשוב על דברים אחרים. להיפך - אני חושבת עליהם כל הזמן. אז אני לא צריכה גם סרטון. זה כבר חי בתוכי. אני חושבת על הפרמדיקית ההיא, שהתיאור שלה הולך איתי כל הזמן, מערער אותי, פוגע לי בשיווי המשקל. היא זאת שאת הסיפור שלה קראתי בשלמותו וזה גם הסיפור הראשון שקראתי, אז הרבה מפרטיו אני זוכרת היטב. קראתי גם אחרים ועצרתי כשהבנתי מה מתרחש. כשהבנתי שכל שורה שאני קוראת נכנסת לתוכי ונשארת בתוכי כמו סכין שנשאר תקוע בתוך פצע. ואני אומרת לעצמי - חובש פצוע רק מפריע. 

למי זה יעזור אם אבכה ללא הפסקה מידי יום? למי זה יעזור אם לא אעבוד ולא ארוויח כסף ולא אקדם את מטרות הארגון? מי ירוויח מזה שחברות שלי לא יקבלו אוזן קשבת למצוקה שלהן? מי יהנה מהסבל שלי? מי יהיה מוגן יותר, שלם יותר, בריא יותר, מזה שאני אהיה מוגנת פחות?

אז אני לא קוראת ולא צופה. מתעדכנת מבעלי, שצופה בחדשות בכל הערוצים במקביל והרבה פעמים ביום, ואני תוהה מה קורה לנפש שלו כתוצאה מזה. הנפש שלו פחות רכה משלי, זה ידוע. מאד קשוחה, למעשה. כל כך קשוחה שלפעמים זה מטריף אותי. היא עומדת בדברים ששלי לא עומדת בהם. ידוע. אבל גם לנפש קשוחה יש את הגבול שלה, לא? כמה התעללות יכולה לספוג נפש קשוחה לפני שהיא מתפרקת? וכשהיא מתפרקת, איך זה נראה? כשאני מתפרקת רואים בכי וצרחות. אבן שנשחקת לאט לאט, מתי נדע שהגיע הזמן לסגור את המים?

 

השמיים נפלו. האמון נשבר. איכשהו לא רק במנהיגים אלא בעולם כולו. העולם כולו הוא לא מה שחשבתי. התגובות בעולם, גם את זה אני מנסה לא לראות ולא לשמוע. אני יודעת שזה שם, אני לא זקוקה להוכחות. כל כך מעט היגיון יש בעולם הזה, וכל כך אני אוהבת היגיון וכל כך מחפשת אותו בכל מקום וכל כך מתאכזבת ועצובה כשלא מוצאת. 

מחבלים במחצ'קלה חיפשו לעצמם יהודים להרוג. הם לא מצאו - המטוס היה מלא בדגסטנים. הרגו בכל זאת. 

למה?

כלומר, מלכתחילה לא לגמרי ברור לי למה שמישהו ירצה בכלל להרוג יהודים, גם אם הוא ממש שונא אותם (עוד דבר שאני לא מבינה, איך אפשר לשנוא אנשים על המוצא שלהם ולא על המעשים האינדיווידואלים שלהם, אבל נשים את זה בצד רגע), אני אישית שונאת כמה אנשים, לא הרבה אבל יש כמה, ואפילו יש ביניהם כאלה שאשמח אם ימותו, ואין לי שום רצון להרוג אותם בעצמי, אף לא שמץ קטנטן של רצון. אז קשה לי להזדהות, כמו שאתם מבינים. אבל גם אם אני לא מבינה לעומק את המנגנון הנפשי שגורם לאנשים לרצות להרוג אנשים בשביל הכיף, אני יכולה להבין עם השכל מהי שנאה עיוורת. אבל למה בשם שנאה עיוורת ליהודים, דגסטנים רוצחים דגסטנים - את זה אפילו עם השכל קשה להבין. 

 

הצחקתי את עצמי עכשיו. "עם השכל קשה להבין". כאילו שמשהו מכל מה שקרה בשבועות האחרונים אפשר בכלל להבין. 

סתם, אפשר. עם השכל הכל אפשר. אבל זו מחשבה מצחיקה כרגע. כי הכל כל כך לא מובן, כל כך מפתיע, ואיכשהו בו זמנית לא מפתיע, הגוף מתמלא בתחושות של הפתעה מוחלטת והשכל אומר "לא יתכן" ובמקביל אותו השכל עצמו אומר "ידעתי, ידעתי שזה יקרה". 

 

והתחושות האלה נשארות בגוף. הן הולכות איתי למיטה בלילה, ולמקלחת, ולארוחה משפחתית. הן מתמקמות בעיקר בגרון, בריאות, בגב התחתון, בכפות הרגליים. אבל בכל איבר אפשר לראות רסיסים שלהן. הן זורמות עם הדם, מגיעות לכל פינה. הן איתי כשאני מקפיצה ירקות והן איתי כשאני בפגישת עבודה. והן מתעבות ומגיעות לעור, והן כמו מכסות הכל במעין ערפל, אני מנסה לחייך לאנשים שצריכים חיוך ואני מנסה לעשות את הדברים שצריכים להיעשות, ובכל רגע, כמו כלב חרדתי שנצמד לבעלים והולך אחריו לשירותים, הגוש הזה בגרון לוחש לי ישר לתוך האוזן - אין הגנה, אין הגנה, אין הגנה. כל מה שאת סומכת עליו הוא הולוגרמה, כל מה שנדמה לך שהוא זכות טבעית הוא בעצם מתנה זמנית. אין הגנה, אין הגנה. 

הלחישה הופכת למעין מסך ביני לבין העולם, מזכירה לי כל הזמן, בכל רגע ובכל מקום - אין הגנה, אין הגנה, רק הפרדה, רק נפרדות. אין הגנה, את לגמרי לבד. 

 

לפני 6 חודשים. 23 באוקטובר 2023 בשעה 8:14

תמיד שנאתי פסטלים. הצבע, לא המאכל. המאכל חביב עלי מאד. צבעי פסטל לא באים לי טוב. יש קטע בסרט השני של משפחת אדמס, כשמורטישה מגיעה לבית של דבי, שמעוצב בצבעים בהירים, ומאשימה אותה בשורה של פשעים, ומסיימת במילים - כל זה אני יכולה לסלוח. אבל... פסטלים?

ובצפיה ראשונה חשבתי היי, אני לא לבד. זה נחמד, רגעים כאלה שאתה מוצא מישהו שמזדהה עם השטות האיזוטרית שלך. זה תמיד נחמד, לא?

 

לפני שבועיים קרה אסון בישראל. אנו מדממים ושבורי לב ומבוהלים ומפחדים ואבלים. בזמנים כאלה אין טעם לנסות להיות קולית. אפשר לצרוח, אפשר לאבד עשתונות, אפשר לפתוח את הלב עד הסוף ואפשר להתמסר לצרכי הזולת. הכל אפשר, הכל מובן. וכולנו מדברים על זה. אין הרבה מה לומר, אבל גם אין חשק לדבר על משהו אחר. אז טוחנים מים. מקשקשים. חוזרים על אותן הקלישאות שוב ושוב. היי, אם זה לא היה משפט טוב וממצה וקולע אז הוא לא היה הופך לקלישאה. 

 

ואז באופן בלתי נמנע, מתחילות גם התפילות. פרקי תהילים באימייל. איסוף תרומות לשיקום מגירת האיפור. צילומים של בובה על רקע הריסות. מפעלי הנצחה. 

קראתי עכשיו פוסט של תומר פרסיקו על כתיבת הספדים. אתם מבינים, כשיש כל כך הרבה הלוויות, זה קשה לכתוב הרבה הספדים. אז יש כמה כותבים שהתנדבו לזה. שקיבלו מידע על ההרוג וישבו לכתוב לו הספד. זה קטע, כל הדברים שלא היית חושב עליהם. מצב חירום, נצטרך אפודים, נצטרך רופאים וחובשים, נצטרך צידה לדרך. מישהו חשב שנצטרך כותבי הספדים? 

יש ספר מצויין בשם "המוות והפינגווין" שבו הגיבור עוסק בכתיבת הספדים בשכר. הוא מועסק על ידי עיתון והוא כותב הספדים על אישי ציבור מטעם מערכת העיתון. הוא מקבל לידיו רקע ביוגרפי וגם מספר פרטים ספציפיים שהוא חייב להכניס. כותב על אנשים שהוא לא מכיר ומשתדל להכניס את הטאצ' הספרותי האישי שלו. 

כתבתי בדיוק שני הספדים בחיי ולא עלה בדעתי שזה משהו שיעבוד עם כותב חיצוני. טוב, היה לי רק אחד בעשור, זה לא שיהיה לי עומס שידחוק אותי לחשוב על מיקור חוץ. אבל גם לא עבר לי בראש שהספד זה משהו שחייב להיות או שזה נעשה בשביל מי שמת. בשביל מה עושים הלוויה? בשביל מה צריך טקס עם נאומים? פשוט כי זה נורא קשה, פשוט לשים באדמה גוף שפעם היה כל כך הרבה בשבילנו ופתאום איננו. הטקס עוזר לווסת את הכאב. כשסבתא שלי נפטרה רציתי לספוד לה כי היה לי מה לומר. רציתי להשתתף בטקס, רציתי לומר לקהל כמה היא הייתה נהדרת, רציתי לומר כמה אהבתי אותה, כי הרגשתי צורך לדבר ולשתף. ואחותי, שלא רצתה לכתוב בעצמה - רצתה שאכתוב אני, כי אני מרגישה גם אותה ואני מסוגלת לכתוב ככה שגם היא תזדהה. כשכתבתי את ההספד לאמא שלנו ונתתי לה לתיקונים - לא היו לה תיקונים. אמרה שהיא מרגישה שזה מייצג גם אותה. לא כתבתי בשביל אמא, אם כי הכנסתי את מה שהיא ביקשה שאכניס. אני לא מאמינה שהיא שומעת. פשוט הבטחות צריך לקיים, גם אם אף אחד לא רואה ולא שומע. כתבתי בשבילי, בשביל לא להיות לבד עם הכאב שלי. כתבתי בשביל אחותי, שלא תהיה לבד עם הכאב שלה ותדע שאני מרגישה אותה ויכולה לתמלל את האובדן שלה. כתבתי בשביל אבא שלי, שלא אוהב לדבר על הרגשות שלו אבל כן רוצה שכולם ידעו שהוא מלך העולם בלדעת עם מי להתחתן. כתבתי את מה שאני רציתי לומר. 

מה הטעם בהספד שנכתב לפי הוראות? האמנם סופדים כי הדברים צריכים להיאמר? תמיד חשבתי שאומרי ההספדים עושים את זה למען עצמם, מתוך הצורך שלהם. 

 

אבל עכשיו שכתבתי את זה, אני יכולה לדמיין את זה. אני יכולה לדמיין מצב שבו הכאב כה גדול שקשה להתנסח. שאני יודעת מה אני רוצה לומר, אבל לא מצליחה לקשור את זה לטקסט קוהרנטי. הרי זה קרה לי. קורה לכולנו. אולי במצב כזה אכן יעזור שמישהו יכתוב בשבילי. 

דברים שהייתי יכולה לעבור חיים שלמים מבלי לחשוב עליהם לעולם, אם לא היה קורה מה שקרה. 

האומנם הייתי יכולה לעבור חיים שלמים מבלי שיקרה מה שקרה? מהם החיים, אם לא שורה של הסחות דעת מאימת המוות ומלמול בלתי פוסק של "לי זה לא יקרה"? 

 

הפוסט של תומר מעלה לי הרבה רעיונות לסיפורים בדיוניים. אבל המוות והפינגווין כבר נכתב ואני לא בטוחה שיש לי דרך חדשנית לעסוק בעניין הזה. 

 

בגרסת הדיסני לגיבן מנוטר דאם, שזה סרט שאני אוהבת ושונאת, כי השירים יפים והדמויות חמודות אך הסיפור מכעיס נורא ומהווה דוגמה מייצגת לדיסניפיקציה של סיפורים, יש סצנה שבה פרולו מדבר על אנשי העיר התחתית כמזיקים שיש להדביר. הפריים מתקרב לנמלים בודדות שזוחלות על מעקה האבן. הוא מועך אותן באצבעותיו, אחת אחת, נראה לי שהוא אומר משהו על איך שאתה מועך אותן אחת אחת אבל זה לא מספיק ותמיד יבואו עוד, לא בטוחה מה הוא אמר שם בדיוק, הוא מרים את הלבנה הרופפת ותחתיה יש קן שלם. משהו על זה שנדמה לך שזה רק אחת פה ואחת שם, אבל מתחת לבלטות יש חגיגה שלמה. 

ככה אני חושבת על קונפליקטים מדיניים. אנחנו נחשפים לחלקים שיוצאים. כמה מתוך מה שבאמת קורה, שבאמת קרה בעשורים האחרונים, כמה מזה אנחנו יודעים, בתכלס? כמה מחשבה מקדישים לזה ביומיום? כמה אנחנו מעורים בפרטים? כמה אנחנו נותנים את הדעת על כל הסירים המבעבעים שמקיפים אותנו? על כל המפלצות שמתחת לכל המיטות?

כשהתחיל משבר הקורונה, התחלתי לומר שוב ושוב שאסונות תמיד מרימים את השטיח. כלומר, כל מה שטוטא מתחת לשטיח - נחשף במערומיו. כל ההזנחה, שטושטשה והוסוואה והוכחשה - יוצאת לאור בכל בושתה. 

 

אי אפשר כל הזמן לחשוב על המפלצת שמתחת למיטה, אפשר להשתגע ככה. 

אי אפשר כל הזמן להתעלם מהמפלצת שמתחת למיטה, אפשר למות ככה. 

אולי אפשר להכיר אותה. 

אי אפשר לנהל משא ומתן עם מפלצת, היא מפלצת. היא תשמע את הדרישות ההגיוניות שלך ואז תוריד לך את הראש בביס אחד. 

אבל אולי אפשר להכיר אותה. אולי אפשר להבין מה היא רוצה ומה אני רוצה ובאיזה תרחיש נצליח ליצור איזה דו-קיום. 

אולי אפשר גם להרוג אותה. זה מה שעושים בכל ספרי הילדים. אפשר להרוג את המפלצת. מעניין מה יהיו ההשלכות. מה עושים אחרי זה עם גופה של מפלצת. ואילו שדים המוות שלה יעורר מרבצם. את זה אף פעם לא כותבים בספרים. אני חושבת שסוף של סיפור הוא לא באמת סוף. והתחלה היא לא באמת התחלה. הסופר תמיד צריך לבחור מקום להתחיל ומקום לעצור בו. אז הוא מגיע למקום טוב בסיפור, מקום שמח ומנחם, ושם עוצר. זה כשרון חשוב - לדעת מתי הזמן הנכון להפסיק לדבר. כישור חשוב לחיים, לא רק לסיפורת. 

 

יש פוסט שרץ בפייסבוק, עם האשטג בארי, עם תמונות. לא פתחתי. בזוית העין קלטתי תמונה או שתיים. אני מנסה לא להסתכל כי אני יודעת שזה ייצרב לי. לפעמים לא אכפת לי לראות זוועות. אבל הפעם אני מרגישה את זה נכנס פנימה. כל תיאור ציורי, כל תמונה, כל סיפור של ניצול. אני מרגישה את זה נכנס לי לגוף. ובמקרה שלי אין תועלת ציבורית מכך שארגיש יותר מזועזעת ממה שאני כבר. אני מזדעזעת היטב גם מכמה מילים. אני לא זקוקה לתמונה. 

הפרמדיקית ההיא לא יוצאת לי מהראש. 

ואני לא צריכה תמונה של דובי מלוכלך וקרוע על רצפה של בית הרוס. אני לא צריכה צילום של "הילדה שניסתה" עם טיפות אדומות על הכריכה. אני גם לא צריכה כתבה מצולמת בת חצי שעה על תחביביו של החלל הצעיר. מה אני כן צריכה? שלום במזרח התיכון, שגם זו קלישאה וזה גורם לזה להישמע קצת מצחיק, כמו "אני צריכה מליון דולר" או "אני צריכה מכונת זמן". כאילו ששלום זה לא משהו רגיל ויומיומי שהמון אנשים בעולם נהנים ממנו מדי יום מבלי לתת עליו את הדעת. כאילו שזה לא תנאי בסיסי לקיום. כאילו שאפשר פשוט לחיות ככה, איך שאנחנו חיים. היי, אל תגידו "אי אפשר" לאלה שכבר עושים את זה, אה? נאמר על מדע ויזמות אבל אולי תקף גם לחיים תחת טרור. 

 

אם כבר קלישאות, להלן שיר יפה. של חווה אלברשטיין ודני ליטני. 

 

כשאתה קורא בעיתונים
על התפרצות הר געש בסיציליה
על קבורתם של שני כפרים שלמים
בניקרגואה בצ'ילה או בהודו;
כשאתה קורא בעיתונים
אתה שואל את עצמך מדוע?
מדוע זה שבים האיכרים
דווקא למדרונות אשר בגדו?
מדוע זה אינם נסים משם,
ומחפשים מקום יותר בטוח,
שבו יוכלו, סוף סוף, לחיות בשקט
אחת ולתמיד?

הרי אחת לכל כמה שנים
- כך בפרוש כתוב בעיתונים -
שוב תתפרץ הלבה מן ההר
ותאיים לקבור את כל הכפר.
מדוע זה לחזור הם מתעקשים?
מדוע את הכפר אינם נוטשים
אחת ולתמיד?!

יש לפעמים, אתה פוגש תייר,
והוא שואל: אמור נא לי, מדוע -
מדוע מתעקשים אתם לחיות
דווקא לפתח הר הגעש?
הרי ניתן למצוא עוד בעולם
פינות שקטות, ללא עשן ורעש,
ואדמה מוצקת וטובה
שלא תרעד מתחת רגליכם.
מדוע זה אינכם זזים מכאן,
ומחפשים מקום יותר בטוח,
שבו תוכלו לחיות, סוף סוף, בשקט
אחת ולתמיד?

הרי אחת לכל כמה שנים
- כך בפרוש כתוב בעיתונים -
שוב מתפרצת הלבה מן ההר
ומאיימת שוב על כל הכפר.
מדוע זה אתם כה מתעקשים,
מדוע את הכפר אינכם נוטשים
אחת ולתמיד?

ואז ‟ פתאום - אתה מבין אותם:
את האיכר שעל הצ'ימבוראסו,
ואת האם שעל הפוג'יסאן,
ואת הילד על הוזוב.
גם הם יודעים, ודאי שבעולם
פינות שקטות יותר מהר הגעש,
ואדמה המוצקה מזו
שבו טמונים בתי אבותיהם.
גם הם יכלו, אולי, לזוז משם,
ולחפש מקום יותר בטוח,
שבו יוכלו, סוף סוף, לחיות בשקט
אחת ולתמיד.

אך הם דבקים למדרונות ההר,
ומחכים אולי, אולי מחר?
ומקווים ליום, שעוד יבוא,
שבו ההר ישקוט מזעפו.
ואז על הבזלת השחורה
איך אז יוריק הדשא ויפרח
אחת ולתמיד!

 

ואני חושבת אם השיר הזה עלינו. אני חושבת על הר הגעש שלנו, שהוא בכלל לא הר. הוא אנשים. אנשים בשר ודם, עם חלומות ועם אכזבות ועם תשוקות. חלקם שטופי מוח. חלקם על טייס אוטומטי. ועדיין הם אנשים, עדיין הם חייבים פקודה מהמוח שלהם בשביל שהיד תתרומם. אני לא יודעת כמה רצון חופשי יש להם, אבל רצון כלשהו חייב להיות. הם יכולים לרוץ, ללכת, לשבת, לשכב. הם יכולים להזיז את השפתיים ולהפיק צלילים שאנשים אחרים יפרשו בתור מילים ומשפטים. הם יכולים עם המילים שלהם לגרום לאדם אחר לרצות לרוץ, ללכת, לשבת, לשכב. 

 

גם על זה יש פוסטים. על איך שאנשים יכולים בכלל לטבוח ככה. יש כל מיני תיאוריות, על מה שעשו להם. אחת מהן מזכירה את הבלתי-טמאים מששאוש"ק. אימונים שוברי רוח. יש סיפור על אימונים באפריקה, טבח אקראי באוכלוסיות מוחלשות כלשהן, רחוק באיזה כפר נידח, איפה שהחיים זולים. אני תוהה למי עליך לשלם בשביל אימוני טבח. מהו מספר האנשים שצריך לשחד בשביל להשתיק אירוע כזה. זה לא נשמע לי אפשרי. מצד שני, הפריים ההוא עם הנמלים. הפלישה לקיבוצים בשבת. טילים שכיפת ברזל לא תופסת. אוגדת עזה לא בעזה. המון דברים יכולים להתחבא מתחת לבלטות מבלי שנרגיש שמשהו לא בסדר. המון. 

זוכרים את רצח העם ברואנדה?

זה קרה בשנות התשעים אבל אני לא ידעתי על זה עד שנת 2010 בערך, כשבמקרה נתקלתי בספריה בסיפור עדות. הדבר הראשון שהדהים אותי זה שיכול לקרות בעולם משהו כזה מבלי שחצי עולם בכלל ידע על זה. שנות התשעים! איך אפשר בשנות התשעים לעשות רצח עם מבלי שזה יטלטל את העולם? אבל הנה, אפשר. מסתבר שגם אפשר לצאת למלחמת כיבוש ב-2022, אז מה אני יודעת. 

אנחנו חיים בבועה שלנו ונדמה לנו שככה העולם, שהכל נרגע. שוכחים שרק לפני דור או שניים הכל היה כל כך אחרת שקשה אפילו לדמיין. 

עוד תיאוריה על הטובחים - פשוט דחפו להם מלא מת'. אני לא זוכרת מי אמרה לי "סמים" ואמרה מעניין איזה סמים. אני עניתי לה - מת'. זה תמיד ממריצים, ומת' הכי זול ונגיש. זה נשמע לי די סביר האמת. 

אני לא חושבת שאנשים חייבים סם חיצוני בשביל להתמסטל. המון משולהב יכול להרגיש מסומם מעצם השילהוב. אבל זו נשמעת לי תיאוריה סבירה, בסך הכל מסתובב המון מת' בישראל והסביבה, וטבח המוני זה דבר מאד מעייף, שאחריו צריך גם לברוח ולהתחבא וכל זה. אני מניחה שצריך מינימום ריטלין בשביל לעמוד בזה בהצלחה. 

האם הם עומדים בזה? 

הייתי רוצה לכתוב סיפור על מצבו הפסיכולוגי של המחבל. אני לא חושבת שזה יתקבל בעין יפה. כתבתי פעם שיר מאד חביב על המכשפה הרעה מהאגדות ואיך היא מתמודדת עם העידן המודרני, על איך שהיא בטח מרגישה בודדה לבדה ביער, וזה כן התקבל בעין יפה (על ידי חמישה ממכרי שהואילו לקרוא אותו). אבל זה מספיק רחוק. אני לא חושבת שאמפתיה למחבלים תבוא למישהו טוב בעין כרגע. 

זה לא שיש לי חמלה כלפיהם, זה שזה נראה לי מעניין. מוח של אנשים זה מעניין, וכשהמוח הזה עושה דברים שהוא לא אמור לעשות, זה מאד עושה חשק לפתוח ולחטט ולהבין איך זה עובד. 

 

בינתיים, בחדשות לא מדווחים על חדשות. יש פס בתחתית המסך ובו כתוב מהן החדשות. ויש גם את הנאום של דובר צה"ל, אני אוהבת את הסגנון שלו. עובדות, כוונות, משפטים יחסית קצרים. ענייני. ככה אני רוצה את הדובר שלי. אבל הכתבים מדברים. ללא הפסקה. אין להם מה לומר, ובכל זאת הם מדברים. לחלקם יש משהו לומר, דבר שיכול להיאמר בדקה אחת, ובכל זאת הם מדברים, ומדברים, שעות, איך לא כולם שם צרודים כבר, כמה אפשר לדבר, כמה אפשר לטחון מים לפני שהגב נשבר. 

מה כבר אפשר לומר כשאין מה לומר. נותרנו עם קלישאות. 

 

פואנטה לפוסט? אה, סורי, אמורה הייתה להיות פואנטה? אולי היא שם, אי שם בין השורות. ואולי לא. אבל אני פה פשוט כי כתיבה היא הסטיימינג שלי. 

אולי גם אני רק עוד פיסת קיטש בעולמנו, קטנה וחסרת חשיבות ובנאלית. 

אז הנה, עוד שיר של לאונרד כהן. מהלהיטים הגדולים, ברוח הפוסט. משהו שיתאים לכולם. ובאמת שהוא אומר טוב ממני את מה שהיה לי לומר. באמת שאני תוהה למה אני טורחת לכתוב כשיש את לאונרד כהן. אה, סטיימינג. זה באמת זה. 

The birds they sang
At the break of day
Start again
I heard them say
Don't dwell on what has passed away
Or what is yet to be


Ah, the wars they will be fought again
The holy dove, she will be caught again
Bought and sold, and bought again
The dove is never free


Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack, a crack in everything
That's how the light gets in


We asked for signs
The signs were sent
The birth betrayed
The marriage spent
Yeah, and the widowhood
Of every government
Signs for all to see


I can't run no more
With that lawless crowd
While the killers in high places
Say their prayers out loud
But they've summoned, they've summoned up
A thundercloud
They're going to hear from me
Ring the bells that still can ring


Forget your perfect offering
There is a crack, a crack in everything
That's how the light gets in


You can add up the parts
But you won't have the sum
You can strike up the march
There is no drum
Every heart, every heart
To love will come
But like a refugee


Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack, a crack in everything
That's how the light gets in


Ring the bells that still can ring

Forget your perfect offering
There is a crack, a crack in everything
That's how the light gets in
That's how the light gets in
That's how the light gets in

 

באמת מסכנה היונה.